AtFlow Oy
V
Casetarina

Verkkokauppa laajensi Jokikoneen markkinoita

Kivijalkamyymälässä vuodesta 1980 toiminut Jokikone, joka on yksi Suomen suurimmista vapaa-ajan konekaupoista, oli jo jonkin aikaa suunnitellut verkkokaupan avaamista. Busineksen laajentaminen verkkoon kuitenkin arvelutti: kuinka esimerkiksi useiden eri tukkureiden kanssa työskentely saataisiin toimivaksi? Entä tuotteiden siirtäminen verkkoon, joita yrityksellä oli kymmeniä tuhansia? Yhteydenotto atFlow’n tiimiin ja yhteinen palaveri, jossa asiat muuttuivat helpommin ymmärrettäviksi ja digitalisaation hyödyt nousivat päivänvaloon, sinetöi päätöksen verkkokaupan perustamisesta ja yhteistyön aloittamisesta atFlow’n kanssa.

Integraatiot ja kieliversiot – avaimet onnistuneen verkkokaupan perustamiseen

Verkkokaupan rakentaminen aloitettiin, ja yritykset tekivät tiivistä yhteistyötä koko projektin ajan aina suunnittelusta käyttöönottoon. Verkkokauppa avattiin keväällä 2016, ja odotukset toiminnalle olivat maltilliset. Tavoitteet kuitenkin saavutettiin luultua aiemmin, ja toiminta lähti pyörimään yli odotusten. Myös suurimmiksi huolenaiheiksi muodostuneet murheet työläästä sisällönsyötöstä ja mutkikkaista prosesseista olivat turhia: integraatioiden avulla verkkokauppatoiminta saadaan järkeistettyä helposti alalla kuin alalla. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi taloushallintoon, maksuihin ja logistiikkaan liittyvien asioiden hallinta käy vaivattomasti. Verkkokaupan ansiosta Jokikoneen markkinat laajenivat kansainvälisille vesille. Varsinkin Venäjän markkinoille pääseminen oli yksi yrityksen tavoitteista, joka saatiin verkkokaupalla toteutettua.

Kilpailijoiden ohi kiilataan omilla myyntivalteilla, varsinkin verkossa

Verkkokaupalla yrityksen hakukonelöydettävyys Suomessa parani Jokikoneen oman erikoisalan, kalastuksen, ansiosta. Oman myyntivaltin tai erikoisuuden löytäminen onkin verkkokauppatoiminnassa avain onnistumiseen, sillä sen avulla yrityksen näkyvyys esimerkiksi hakukoneissa saadaan paremmaksi. Jännittävä seikka Jokikoneen kohdalla oli myös se, että muiden positiivisten tulosten lisäksi yrityksen kalliiden tuotteiden kohdalla myyntilukemat kääntyivät kasvuun. Tämä johtuu siitä, että verkkokauppa toimii myös sähköisenä katalogina. Asiakkaat voivat tutustua tuotteisiin sekä niiden ominaisuuksiin ja suunnitella ostostaan rauhassa. Tämän jälkeen ostokset mennään yleensä suorittamaan kivijalkamyymälään, missä mukava asiakaspalvelu viimeistelee jo verkkokaupan puolella alkaneen ostotapahtuman.

Lue lisää casesta tai tutustu atFlow’n muihin ratkaisuihin.