Digi-info
D

Digitalisaatio – mitä, miksi, miten?

Mitä hyödyn digitalisaatiosta?

Enemmän kuin ehkä arvaatkaan! Alta löydät listan kilpailueduista, joita digitaaliset ratkaisut voivat sinulle ja liiketoiminnallesi muun muassa tarjota. Lue, oivalla ja inspiroidu – ja ei muuta kuin digitalisoitumaan!

Tee uusia aluevaltauksia ja luo uusia liiketoimintamalleja

Verkkokurssi, e-kirja tai oma mobiilisovellus? Digitalisaatio mahdollistaa täysin uudenlaisen liiketoiminnan harjoittamisen ja uusien palvelujen/tuotteiden tarjoamisen. Mieti asioita uudesta näkökulmasta ja ota digistä kaikki hyöty irti!

Vuonna 1980 perustettu Jokikone, joka on yksi Suomen suurimmista vapaa-ajan konekaupoista, laajensi toimintaansa verkkokaupan puolelle. Verkkokaupan toteutuksesta vastasi AtFlow. Tutustu caseen tarkemmin tästä.

Sencomin toiminta perustuu yrityksen tuottamiin, videoyhteyksiä hyödyntäviin viestintäpalvelukokonaisuuksiin. Tutustu tarkemmin caseen ja katso myös kohta Tee työskentelystä paikasta riippumatonta.

Sano hyvästit paperipinoille ja resurssisyöpöille prosesseille

Digitaaliset ratkaisut säästävät niin resursseja, aikaa, energiaa kuin kulujakin, kun prosesseja automatisoidaan ja sähköistetään. Tiedot pysyvät järjestyksessä pilvipalvelussa tai tietokoneen kovalevyllä, ja data kulkee laitteesta toiseen jouhevasti. Sihteerin työkuorma helpottuu, eikä dokumentteja tarvitse kuljetella paikasta toiseen työsalkussa. Myös laskujen ja lomakkeiden käsittely nopeutuu, kun kenenkään ei tarvitse enää kalastella lippuja, lappuja ja todistuksia työpöytien paperimeristä tai pölyisten laatikoiden uumenista.

Kooders toteutti tuki- ja terapiapalveluita tarjoavalle Geneesille selainpohjaisen asiakkuudenhallinta- ja toiminnanohjausjärjestelmän, Terapiapilven, jonka tarkoitus oli tuoda helpotusta asiakasyrityksen paperikalentereiden ja muistivihkojen käyttöön. Projektissa onnistuttiin hyvin: uuden järjestelmän avulla työntekijät saavat tallennettua asiakkaisiin liittyvät dokumentit ja tiedot digitaalisesti sekä tehtyä kalentereihinsa asiakaskohtaisiin tietoihin automaattisesti sidottuja asiakasmerkintöjä. Tutustu caseen tarkemmin tästä.

Erilaiset tila- ja ajanvarausjärjestelmät ovat oivia esimerkkejä, kuinka yksinkertaisia, mutta aikaavieviä prosesseja automatisoimalla voidaan säästää esimerkiksi sihteerin työaikaa. Esimerkiksi Collapick on toteuttanut Joensuun Ortodoksiselle Kulttuurikeskukselle verkkopalvelun, jonka kautta palvelun käyttäjät voivat tehdä helposti varauksia kulttuurikeskuksen tiloihin.

Yllä mainonnalla parempiin tuloksiin

Digitalisaatio mahdollistaa entistä kohdennetumman kuluttajamarkkinoinnin, jonka ansiosta saat tavoitettua juuri ne ihmiset, jotka haluat. Esimerkiksi verkossa voit rajata mainostesi kohderyhmät mm. kuluttajien ostohistorian, käyttäytymisen, iän, sijainnin tai mielenkiinnonkohteiden perusteella ja suunnata erilaisia viestejä jokaiselle kohderyhmälle erikseen. Kohdennetuilla viesteillä pääset parempiin tuloksiin, eikä markkinointiin varattu budjettisi valu hukkaan. Lisäksi sosiaalisessa mediassa tapahtuva mainonta on perinteisiin mainosmuotoihin verrattuna erittäin edullista!

Esimerkiksi verkkokaupat tekevät asiakkailleen tuotesuosituksia asiakkaan ostokäyttäytymisen perusteella. Olet varmaan itsekin törmännyt verkko-ostoksilla viestiin: “Asiakkaat, jotka ostivat tämän tuotteen, ostivat myös…”.

Kerää arvokasta dataa asiakkaistasi ja käytä se hyödyksi

Digitaalisaation ansiosta yritykset saavat kerättyä aiempaa tarkempaa informaatiota asiakkaidensa persoonasta, toiveista ja tarpeista – vieläpä varsin helposti. Tämän tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa mahdollistaa entistä tehokkaammat tavat toimia ja kasvattaa myyntiä. Kertyneen datan ansiosta tiedät asiakkaistasi enemmän, ymmärrät heitä paremmin ja voit ilahduttaa heitä juuri heitä kiinnostavilla asioilla, kuten kohdennetuilla tarjouksilla tai sisällöillä.

Arcusysin toteuttama S-ryhmän Raflaamo.fi-verkkopalvelu kokoaa kaikki yli 600 S-ryhmän ravintolaa ympäri Suomen yhteen verkkopalveluun. Sijaintiperusteisesti toimiva palvelu näyttää käyttäjälle häntä lähinnä olevat ravintolat etäisyyden mukaan järjesteltynä. Palvelu jakautuu kahteen päänäkymään; päivällä käyttäjän silmien eteen avautuu ravintoloiden lounastarjonta, ja iltanäkymästä löytyvät nopeasti aukiolevat ravintolat ohjelmatarjontoineen.

Reagoi nopeasti muutoksiin

Digitalisaation myötä ihmiset ovat tottuneet siihen, että kaikki tapahtuu nopsaan ja jouhevasti – olipa kyse verkkokauppatilauksen toimituksesta tai vaikka palautteeseen vastaamisesta. Tämä vaatii yrityksiltä nopeutta vastata kuluttajien muuttuviin odotuksiin ja tarpeisiin sekä kykyä havainnoida jatkuvasti kilpailijoiden liikkeitä. Nopeudesta on tullut nykymaailmassa yksi yritysten tärkeimmistä kilpailuvalteista. Ne, jotka eivät pysy skarppina, jäävät pian vaihtoaitioon katsomaan, kuinka muut takovat tulosta.

Monet verkkokaupat, hotelliketjut ja lentoyhtiöt optimoivat jatkuvasti tuotteidensa ja palveluidensa hintoja esim. kysynnän ja kilpailijoidensa hintojen perusteella. Tätä tekee mm. verkkokauppa Amazon.

Laajenna markkinoitasi

Verkkosivuilla, nettikaupalla tai Facebookin yritysprofiililla parannat huomattavasti löydettävyyttäsi Suomessa mutta myös maailmalla. Erilaisten kieliversioiden luominen esimerkiksi verkkopalvelusta on nimittäin varsin vaivatonta verrattuna siihen, kuinka paljon se voi tuoda yrityksellesi uusia, potentiaalisia asiakkaita vaikkapa merten takaa.

AtFlown toteuttama Lamnia.com on yksi Suomen laajimpia verkkokauppoja, joka palvelee asiakkaitaan 26 eri kielellä. Vaikka yrityksen päätoimipiste on Lappeenrannassa, ovat yrityksen markkinat paljon kotimaatamme laajemmat kansainvälisen nettikaupan ansioista.

Luo koukuttavia ja mielenkiintoisia sisältöjä

Tee verkkopalvelustasi persoonallinen ja interaktiivinen, hurmaa asiakkaidesi huomio upeilla Instagram-kuvillasi tai tee hauska opetusvideo verkkoon. Digitalisaation ansiosta asioita voi lähestyä uudella tapaa, jolloin “tylsistäkin” seikoista saadaan helposti värikkäitä ja mielenkiintoisia! Hyviä esimerkkejä ovat verkosta löytyvät oppimispelit, interaktiiviset opiskelumateriaalit sekä verkkokauppojen tuotenavigaattorit. Digiratkaisujen ansiosta voit myös tarjota helposti inspiroivaa tai informoivaa oheissisältöä tuotteidesi rinnalla ja palvella näin asiakkaitasi entistä paremmin. Esimerkiksi monet vaatekaupat tarjoavat kuluttajille muotivinkkejä blogeissaan tai levittävät inspiroivaa kuvamateriaalia somekanavissaan.

Esimerkiksi Oras on luonut verkkopalveluunsa hananavigaattorin, jonka avulla kuluttajat voivat helposti rajata hanavaihtoehtoja esimerkiksi hinnan, hanan sijoituspaikan, tuoteperheen ja luokan mukaan. Myös erilaisten hanojen vertailu onnistuu helposti palvelun vertailuominaisuuden avulla.

Arcusys rakensi NASAn Epic Challenge -koulutusohjelmalle digitaalisen oppimisympäristön, joka teki oppimisesta hauskaa, mielenkiintoista, sosiaalista ja helppoa sekä ajasta ja paikasta riippumatonta kaikille koulutusohjelmaan osallistuville. Tutustu caseen.

Tee helppoa lisämyyntiä

Digitalisaation ansiosta lisämyynnin tahkoaminen on yrityksille vaivattomampaa kuin koskaan aikaisemmin. Tästä oivia esimerkkejä ovat verkkokaupat, joissa tuotesuosituksien tekeminen asiakkaan ostokäyttäytymisen tai mielenkiinnonkohteiden perusteella on jo arkipäivää.

Uutta sänkyä itselleen etsivät asiakkaat voivat selata IKEA:n verkkokaupassa sänkyjä “unigalleriassa”, joka koostuu eri tyyleillä sisustetuista makuuhuonekuvista. Kun vierailija löytää mieleisensä makuuhuoneen ja klikkaa kuvaa, hyppäävät tiedot niin sängystä kuin kaikista muistakin kuvassa käytetyistä tuotteista ruudulle. Asiakas saa klikkailtua ostoskoriinsa sängyn ohella kaiken päiväpeitosta verhoihin vaivattomasti.

Työskentele missä vain, milloin vain

Digitalisaation myötä etätöiden tekeminen tai videopalaverien pitäminen ei ole enää harvinaista. Tämä tekee työskentelystä joustavaa ja tehokasta: työntekijät voivat käyttää työmatkansa hyödyksi koneella työskennellen tai webinaaria katsoen, eikä kenenkään tarvitse matkustaa esimerkiksi vartin palaverin vuoksi keskikaupungin ruuhkassa. Myös yhteistyö esimerkiksi asiakkaiden kanssa sujuu digitalisaation ansiosta astetta jouhevammin yrityksessä kuin yrityksessä, kun dokumentit liikkuvat sujuvasti verkossa ja ryhmätyöskentely onnistuu videoyhteyksien ansiosta, vaikka osa tiimistä pitäisi majaa toisella mantereella.

Sencom tuottaa videoyhteyksillä toimivia viestintäpalvelukokonaisuuksia mm. sosiaali -ja terveydenhuoltoalalle, ja yrityksen ratkaisujen ansiosta lääkärit voivat tehdä mm. etädiagnosointeja vaikka toiselta paikkakunnalta käsin. Sencom tuottaa myös yrityksille suunnattuja ratkaisuja, jotka mahdollistavat esimerkiksi ryhmätöiden- ja kokoustilanteiden järjestämisen videoyhteyksien avulla. Tutustu tarkemmin caseen.

Tee toiminnastasi kannattavampaa

Tulojen ja menojen hallinta ei ole helppoa edes kotona, entä sitten suuressa yrityksessä? Digitaalisten ratkaisujen ansiosta yrityksesi kustannustehokkuus on helppo saada hallintaan ilman kuittivuoria, taulukoita ja laskimia. Toiminnantehostaminen käy automatisoitujen järjestelmien ansiosta vaivattomasti ja ymmärrettävästi.

Solenovon toimintolaskentaperustainen Awartia-kustannuslaskentajärjestelmä tuottaa ajantasaista informaatiota organisaation tuottamien palvelujen, suoritteiden tai tuotteiden aiheuttamista kokonaiskustannuksista. Järjestelmä tukee mm. yrityksen johtamista ja hinnoittelua uudella tavalla tarjoten helpon avun niille, jotka haluavat seurata tulojaan ja menojaan sekä tehdä toiminnastaan kannattavampaa.

Tuo persoonaa peliin

Digitalisaatio tarjoaa yrityksille erinomaisen mahdollisuuden erottua massasta. Nopea reagointi sähköposti- tai Facebook-palautteisiin, näyttävät ja käyttäjälähtöisesti suunnitellut verkkosivut, personoidut uutiskirjeet, räätälöidyt tuotteet tai tiivis verkkoyhteisö – nyt sinulla on mahdollisuus tarjota jotain, mikä erottaa sinut kilpailijoistasi täysin uudella tapaa!

Varusteleka on tullut tunnetuksi varsin rennosta ja huumoripitoisesta tavastaan viestiä Facbookissa, joka on nostanut yrityksen tunnettuutta viime vuosina huomattavasti koko kansan keskuudessa.

Rakenna ympärillesi yhteisöjä

Digitalisaatio tekee yritysten toiminnasta läpinäkyvää ja mahdollistaa samalla ennennäkemättömän yhteisöllisyyden luomisen ei pelkästään yritysten, vaan myös ja heidän tuotteidensa ja palvelujensa ympärille. Varsinkin eri sosiaalisen median kanavat ja verkkoyhteisöt tarjoavat oivan ympäristön erilaisille yhteisöille kasvaa ja kukoistaa.

Valio onnistunut keräämään yhteen yli 100 000 sinihomejuustofania luomalla oman Facebook-sivun Valio AURA -sinihomejuustolleen. Valio on myös luonut vauvaperheille suunnatun Onni-kerhon, jolla on oma verkkopalvelu sekä Facebook-sivu.

Novita on luonut verkkosivuilleen käyttäjille mahdollisuuden rekisteröityä ja liittyä Neulomo-yhteisöön, jossa yhteisönjäsenet voivat hakea ja jakaa inspiraatiota, luoda oman käyttäjätilin ja verkostoitua muiden alan harrastajien kanssa.