Kaupan siirtyminen verkkoon on luonut uhkia ja mahdollisuuksia kaupan alan yrityksille. Autotallista 1990-luvulla aloittanut Verkkokauppa.com on jatkanut verkkokaupankäynnillään tasaista kasvua vuosi vuodelta. Yritys on saavuttamassa ja jopa ohittamassa liikevaihdollaan perinteikkäät Stockmann-tavaratalot.
Verkkokauppa.comin liikevaihto on kasvanut seitsemässä vuodessa alle 200 miljoonasta noin 440 miljoonaan liikevoiton ollessa 16,1 miljoonaa. Kivijalkamyymälöihin panostaneen Stockmannin liikevaihto sen sijaan on tullut ryminällä alas vuoden 2012 huippulukemasta 1,3 miljardista eurosta. Analyysiyritys Inderes ennustaa Stockmannin liikevaihdon putoavan tänä vuonna jo 408 miljoonaan, ja tappiota tulevan 13 miljoonaa. Yrityksen vanhan johdon uskotaan tehneen pahoja strategisia virheitä digimurroksen kriittisinä vuosina.
”Stockmann investoi seiniin silloin, kun olisi pitänyt investoida digiin”, arvioi Inderesin pääanalyytikko Sauli Vilén.
Lue koko artikkeli täältä.